Mythe "Ik kan niet stoppen met roken, ik heb het al geprobeerd."

Elke poging brengt je dichter bij rookstop. Gemiddeld heeft een roker 5 à 7 pogingen nodig vooraleer hij definitief stopt met roken. Hoe vaker je een ernstige poging onderneemt, hoe groter de slaagkans. Je kan je ook laten begeleiden in je rookstoppoging. De combinatie van rookstopbegeleiding en hulpmiddelen verhogen je kans om te stoppen.

 

Mythe "Ik rook al 20 jaar, het heeft geen zin meer om te stoppen met roken."

Natuurlijk heeft het zin om dan nog te stoppen met roken. We sommen kort een aantal voordelen op.

Onmiddellijke voordelen

Normalisering van huidtemperatuur, polsslag en bloeddruk

Normalisering van de zuurstofspiegel in het bloed

Na 24 uur is de CO uit het lichaam verwijderd

Na 48 uur is alle nicotine uit het lichaam

Na 72 uur: de ontwenningsverschijnselen beginnen af te nemen

Voordelen na enkele weken

De smaak- en reukzin verbeteren

Het ademen gaat gemakkelijker

Vermindering van hoesten en fluimen

Verbetering van de conditie

Vermindering van de meeste ontwenningssymptomen

Voordelen na 1 jaar

Het risico op een hartaanval is met de helft verminderd

De longfunctie verbetert

Voordelen na 5 jaar

Het risico op een beroerte is gelijk aan het riscio van een niet-roker

Het risico op mond-, slokdarm- en blaaskanker is met de helft verminderd

Voordelen na 10 jaar

Het risico op longkanker is met de helft verminderd

Voordelen na 20 jaar

Het risico op longkanker is bijna gelijk aan het risico van een niet-roker

En ... daarenboven een gemiddelde roker heeft na 15 jaar stoppen met roken maar liefst 25.000 euro uitgespaard.