Mythe "Ik kan niet stoppen met roken, ik heb het al geprobeerd."

Elke poging brengt je dichter bij rookstop. Gemiddeld heeft een roker 5 à 7 pogingen nodig vooraleer hij definitief stopt met roken. Hoe vaker je een ernstige poging onderneemt, hoe groter de slaagkans. Je kan je ook laten begeleiden in je rookstoppoging. De combinatie van rookstopbegeleiding en hulpmiddelen verhogen je kans om te stoppen.

 

Mythe "Ik rook al 20 jaar, het heeft geen zin meer om te stoppen met roken."

Natuurlijk heeft het zin om dan nog te stoppen met roken. We sommen kort een aantal voordelen op.

Onmiddellijke voordelen:

  • Normalisering van huidtemperatuur, polsslag en bloeddruk
  • Normalisering van de zuurstofspiegel in het bloed
  • Na 24 uur is de CO uit het lichaam verwijderd
  • Na 48 uur is alle nicotine uit het lichaam
  • Na 72 uur: de ontwenningsverschijnselen beginnen af te nemen

Voordelen na enkele weken:

  • De smaak- en reukzin verbeteren
  • Het ademen gaat gemakkelijker
  • Vermindering van hoesten en fluimen
  • Verbetering van de conditie
  • Vermindering van de meeste ontwenningssymptomen

Voordelen na 1 jaar:

  • Het risico op een hartaanval is met de helft verminderd
  • De longfunctie verbetert

Voordelen na 5 jaar:

  • Het risico op een beroerte is gelijk aan het risico van een niet-roker
  • Het risico op mond-, slokdarm- en blaaskanker is met de helft verminderd

Voordelen na 10 jaar:

  • Het risico op longkanker is met de helft verminderd

Voordelen na 20 jaar:

  • Het risico op longkanker is bijna gelijk aan het risico van een niet-roker

En daarenboven ... een gemiddelde roker heeft na 15 jaar stoppen met roken maar liefst 25.000 euro uitgespaard.