Bied de optie van de telefoon of beeldbellen aan aan je cliënten. Bespreek de mogelijkheden en bevestig je geloof in begeleiding vanop afstand.

Enkele tips voor beeldbellen:

  • Voorzie je cliënt van een inlogprocedure indien nodig (met welk programma, via welke website,…).
  • Maak geen gebruik van een publieke computer.
  • Test het systeem zelf ruimschoots van te voren. Controleer je geluid en beeldinstelling.
  • Gebruik een hoofdtelefoon en vraag ook je cliënt deze te gebruiken.
  • Vraag je cliënt op voorhand om zich in huis af te zonderen van andere bewoners en op een rustige plek te gaan zitten.
  • Vraag de patiënt indien van toepassing om de technische tools al op voorhand te uit te proberen. Je wilt tijdverlies omwille van technische issues vermijden tijdens het contact. Geluid- en beeldinstellingen zijn instellingen die soms nog aangepast moeten worden. De meeste tools checken deze instellingen automatisch tijdens het inlogproces.

Enkele tips voor telefonisch contact:

  • Maak afspraken over wie het telefonisch contact initieert.
  • Vraag je cliënt op voorhand om zich in huis af te zonderen van andere bewoners en op een rustige plek te gaan zitten.
  • Tijdens het gesprek zijn een aantal non-verbale signalen (mimiek van het gezicht) niet zichtbaar, dus probeer dit verlies op te vangen door:
    • er expliciet naar te vragen
      • Bv. 'Hoe zit je er nu bij, hoe voel je je? Wat zou ik zien als we in dezelfde ruimte zouden zitten?'
    • jouw non-verbale reacties expliciet te beschrijven
      • Bv. ‘Dat verwondert me’, ‘Als we in dezelfde ruimte zouden zitten, zou je de glimlach op mijn gezicht zien.'

Dankzij deze tips:

  • is er een nauwer authentiek contact mogelijk
  • kan er met de emoties gewerkt worden
  • is er minder kans op misverstanden